ilze-kjell.reismee.nl

Frans Polynesie

Met Air Tahiti vlogen we richitng Frans Polynesie, een eilandengroep midden in de Pacific. Aangekomen op Tahiti werden we ontvangen met tropisch getrommel door mannen in bloemenblousjes en meisjes in rieten rokjes die bloemetjes uitdeelden voor in je haar. Erg leuk, je komt direct helemaal in de tropische stemming!

Tahiti is het bekendst maar verweg het minst mooie eiland. De bekende foto´s uit de reisfolders zijn van andere eilanden, vnl Moorea en Bora Bora dus daar zijn we zo snel mogelijk heengegaan. Als eerste met de boot naar Moorea, wat een mooi eiland is dat! Palmbomen, witte stranden, kristalhelder water, echt prachtig. Langs de weg staan allemaal papaya-, mango- en bananenbomen, overal groeien mooie gekleurde bloemen en je hoort de hele dag ukelele muziek klinken. De belangrijkste activiteit hier is natuurlijk gewoon chillen en cocktails drinken, en dat dat hebben we dan ook voornamelijk gedaan. Ook het eten is hier geweldig! Dat hebben die Fransen er hier goed ingeramd. Maaaar, we hebben ook nog iets actiefs gedaan hoor. In de zee hier leven hele grote pijlstaartroggen en blacktip sharks. Ze zijn altijd op een vaste plek waar je gewoon heen kan kayakken en dan hup ´t water in! Eerst zie je ze nog niet, maar binnen een paar seconden komen ze massaal op je af! Vooral als je ook nog wat vis voor ze meeneemt wordt je echt belaagd, fantastisch! Ook hebben we een dagje het eiland rondgefietst om het eiland en alle baaien een beetje te bekijken. Een van de stops was bij Opunohu (?) Bay, hier is kennelijk de film ¨Bounty¨ opgenomen, wij hadden er nog nooit van gehoord maar de eilanders zijn er nogal trots op.Ook nog even aangepaptmet de locals op een parelmarkt (5 kraampjes), met succes, Kjell is de trotse eigenaar geworden van een parelketting, ´a gift from the island of Moorea´. Staat ´em goed, kan zo in een boyband. Het binnenland van Moorea hebben we met een Jeepje bezocht. Eerst naar de plaatselijks sapjesfabriek, waar we dachten wat plaatselijke vruchtensap te gaan proeven. Toen we daar om 9u ´sochtends aankwamen kregen we echter allemaal vruchtenlikeurtjes voorgeschoteld. Happy hour noemden ze dat.. Ook nog een vanilleplantage bezocht waar we echt heeeerlijk vanille-ijs hebben gegeten met prachtig uitzicht. Onze laatste activiteit op Moorea was duiken, en dat was echt spectaculair!! Eerst een half uur met een bootje de zee op en vervolgens het water in. Zodra we onderwater keken was er echt een WOW effect: superhelder, overal haaien, gekleurde vissen. Het leek echt alsof je in een tank in Seaworld aan het zwemmen was, ongelovelijk! Tijdens de duik gingen we op een gegeven moment op de bodem zitten en na een paar seconden werden we letterlijk omsingeld door minstens 10 grote lemonsharks, zo gaaf! Onze laatste dag Moorea zat er aan te komen, en we vonden dat we onszelf wel eens goed mochten verwennen, dus een nachtje in het Hilton geboekt, een overwaterbungalow met panoramic view om precies te zijn. Aangekomenbij het hotel hadden ze een slechte mededeling: ons huisje was niet meer beschikbaar!!! Wij balen natuurlijk, maar dat was snel voorbij. Ze voelden zich zo schuldig dat we echt een eindeloze serie van goedmakertjes kregen: fikse korting op huisje met private pool, gratis diner (volledig uitgebuit, alleen maar kreeft besteld) en ontbijt, cadeautjes, champagne sunset arrangement (was werkelijk fantastisch) en toen we terugkwamen na het dinerop onze kamer hadden ze het helemaal romantisch gemaakt met kaarsjes, bloemen en muziek. Echt een geweldige dag gehad!!

Na 9 dagen zijn met een en klein vliegtuigje naar Bora Bora gevlogen. Vanuit het vliegtuig zie je al hoe mooi het hier is. Voor 4 dagen hadden we hier een beachbungalow op een motu (lagoon eilandje)gehuurd. We vonden Moorea al zo mooi, maar Bora Bora is echt paradijs! Hier hebben we ook weer 2 duiken gedaan. Eerst weer met een bootje de zee op, waar we opeens een gratis voorstelling kregen: walvissen! En van heel dichtbij, zo cool! Duiken was ook weer heel indrukwekkend met een hoop haaien, eagle rays, schildpadden en weer zicht van 40 meter. Een dag zijn we zelf gaan kayakken door de lagoon waarbij Kjell met het fantastische idee kwam om zelf haaien te gaan lokken. Dus wij met een emmer vol visafval en bloed de kayak in enlokken maar. Na 3uur kayakken met een vissenkop aan een touwtje geen haai gezien, dus dat was dat. Na 5 dagen chillen opBora Bora (die veeel te snel zijn gegaan) weer terug naar Tahiti om vervolgens door te vliegen naar Paaseiland...