ilze-kjell.reismee.nl

eerste update!!!

Inmiddels alweer meer dan 2 maanden aan het reizen, dat gaat echt zooo snel!, maar hier dan eindelijk de eerste echte update van onze reis!

Na dagenlange voorbereiding zijn we 6 december vertrokken naar Kaapstad als waarschijnlijk de meest slecht voorbereidde wereldreizigers ooit. Natuurlijk hadden we alles weer veel te slecht voor mekaar en moesten we 4 dagen vantevoren nog praktisch alles kopen, inclusief backpacks, maar gelukkig had Kjell al wel een mondharmonica gekocht dus geen stress... Uiteindelijk alles nog best goed geregeld hoor, we zijn bijna niks vergeten behalve Ilze's rijbewijs.

Door het slechte weer had ons vliegtuig wat vertraging waardoor we bijna onze aansluiting in Londen hadden gemist, maar dankzij de duidelijke uitleg van de stewardess (first left, 3rd right,5th left, 10 min shuttle, 3 right, RUN!!!!!) gelukkig wel ons vliegtuig gehaald. Onze tassen helaas niet dus die kwamen 2 dagen later.

De eerste 2 weken hebben we een beetje in en rond Kaapstad gehangen wat natuurlijk heel erg relaxed was. Kaapstad is zo'n geweldige stad!! Eigenlijk vooral veel gegeten en gedronken, dus goed! Tafelbergje beklommen, wat heel leuk begon maar toen het weer omsloeg was het werkelijk verschrikkelijk (nou okee, vooral Ilze vond het verschrikkelijk). We waren de enige op die hele berg, waaiden er bijna af, ijskoud en je zag helemaal niks door alle mist.

Na 2 weken zijn we naar boven gereden (autootje gehuurd) richting Namibie. Onderweg nog een aantal keer gestopt, o.a. in Stellenbosch voor wat wijnproeven, dit vonden we allebei echt heel erg leuk! Echt heeeeerlijke wijn en die wine-estates zijn ook heel mooi om gewoon een beetje doorheen te lopen.

In Namibie zijn we iets van 3 weken geweest. Een heel mooi land met natuur die varieert van woestijn in het Westen tot bijna regenwoud in het Noorden. Onze eerste bestemming was Ais-Ais waarvan we dachten dat het een dorpje was maar het bleek alleen een resort te zijn.Alles zag er wel supermooi uit, overal liepen apen rond en langs de rivier kuddes wilde paarden. Volgende stop was de Sossusvlei met oudste zandduinen ter wereld. Hiervoor moet je eerst een heel stuk door de woestijn rijden, waar je uren achter elkaar niemand tegenkomt. Die duinen zien er zoooo mooi uit! We hebben er met quads in rondgereden, echt superleuk!

Na de woestijn weer verder naar het noorden, naar Etosha national park gegaan om zebra's, giraffen, rhino's en nog veel meer te bekijken, heel mooi!

In Namibie staat ongeveer om de honderd km politie om paspoort etc te controleren en toen we voor de zoveelste keer onze spullen moesten laten zien kregen we te horen dat een stopteken gegeneerd hadden: ' That's a serious crime in Namibia, I'll have to give you a fine for that.' Dus Kjell mee dat hokje in.. ' it's 1500 Dollar (160E)....ooh, that's too much brother, we have to do something'... Twintig euro in het handje geduwd en onze eerste omkoping was een feit.

Via het noorden van Namibie zijn we richting Botswana gereden. Dit was wel weer een heel ander deel van Afrika: overal hele kleine dorpjes bestaande uit rieten hutjes, vrouwen die grote potten op hun hoofd dragen en ezels die de ploeg trekken. In Divundu, een klein dorpje op grens van Namibie en Angola, hebben we gekampeerd langs een rivier vol nijlpaarden. Overal stonden bordjes met : 'watch out, hippo's feeding at night' en een vrolijk tekeningetje erbij, dus wij dachten dat t een grapje was, maar 's nachts werden we wakker van het gebrul van de hippo's die het land opkwamen om te grazen en vlak naast onze tent liepen!

Bij de grens van Botswana hadden we direct een opstopping door een kudde olifanten die de weg overstaken. Die beesten lopen hier overal op en langs de weg, heel cool. Botswana is sowieso echt een supermooi land en de mensen hier zijn heel aardig. In Chobe zaten we op een dag gewoon rustig op een terras met een biertje en wat chips, toen we ineens bruut werden overvallen door een eenarmig aapje die er met onze chips vandoor ging!

Aangezien we vlakbij Zimbabwe waren besloten we ook naar de Victoria Falls te gaan, dit was echt zo mooi! Vlakbij de ingang stonden allemaal van de mensjes die poncho's verhuurden,maar wij dachten' ach, dat zal wel meevallen'.. kwartier later waren we doorweekt.

Verder Botswana in kwamen we bij de Okavango Delta, 's werelds grootste inlandse delta. Hier hebben we een 3-daagse tocht gemaakt echt de Okavango in met mokoro's, een soort houten kano's die de plaatselijke bevolking nog steeds gebruikt. Overal in de rivier zwommen krokodillen en hippo's, Kjell heeft hier nog in gezwommen maar Ilze heeft 'em even overgeslagen! Onze tourguide Martin hield wel van een drankje dus die zat vanaf 7 's ochtends aan het bier, waardoor het besturen van de boot aan het eind van de middag wat minder soepel ging.

Nu zijn we sinds een week weer in Zuid Afrika en na eerst weer een paar dagen in Kaapstad te hebben gehangen zijn we nu de Garden Route aan het doen. In Gansbaai hebben we met witte haaien gedoken in zo'n kooi, heel cool, die beesten zijn echt gigantisch. Ze lokken die haaien met een tonijnenkop aan een touwtje waarbij ze die kop recht voor de kooi hangen. Een keer kwam er een tegen de kooi aangebeukt, waarbij Kjell t weer es een keer niet door had en bijna zn vingertjes kwijt was (scheelde letterlijk 5cm).

Oudsthoorn is een dorpje wat bekend is om zn struisvogelfarms. Vroeger voor de veren, tegenwoordig voor het vlees en het leer. We hebben dan ook 3 dagen achterelkaar struisvogelvlees gegeten: lekkerrrr! Die vogels zijn echt te achterlijk voor woorden, maar je kan er wel een hoop dingen mee doen: Ilze heeft er een massage van gekregen en Kjell heeft er een ritje op gemaakt. Dit was echt hilaaaarisch!!!!! (heb er een filmpje van gemaakt, krijgen jullie nog te zien, echt te grappig)

Drie februari was Kjell jarig en natuuuurlijk kreeg hij een heel leuk cadeautje van Ilze. Hij mocht kiezen: een skydive of een bungeejump.... Kjell wilde liever een korte broek. Helaas voor Kjell ging Ilze hier niet mee akkoord. A bungeejump it was, en wel de hoogste ter wereld, 216 meter van de brug in Bloukrans. Dit was echt zoooooooo gaaf!!!!!! foto's volgen uiteraard nog als bewijs.

Nu zijn we in Addo, morgen naar Addo Elephant national park. We houden jullie op de hoogte! (we gaan proberen t wat beter bij te houden, echt!)

Ilze en Kjell

Dimi & Aniek

Luitjes,

Klinkt goed! Heel veel plezier nog daar!

Groetjes uit Frankrijk,
Dimi & Aniek

Naomi

Ben zoooooo jaloers :P :) Klinkt allemaal superrrr hoor! Liefs Naomi

Mirjam en Jan

Te gek voor woorden wat jullie allemaal meemaken !! Maar hiervoor doe je het toch, of niet ?
Goed, dat we alle "enge dingen" niet weten.
Weten jullie nog wel hoe een Hollandse biefstuk smaakt ?
Blijf genieten!

Edzard

Wat een mooie verhalen, ben benieuwd naar de update! Veel plezier

Dominique

Leuk Kjell dat je de link 2 maanden later pas opstuurt... ;) Ziet er goed uit op de foto's, ben jaloers! Gr, d

Anna en job

Hè Kjell en ilze,

Grappig om jullie verhalen te lezen. Ik kan me helemaal voorstellen hoe jullie daar rondlopen. Kjell die dood leuk een haai wilt aaien??? Ilze een massage van een struisvogel?? Ik kijk nu al uit naar jullie volgende avontuur. Heel veel plezier. En als jullie over 5 jaar terug zijn, kom snel naar den haag toe.

Liefs anna en job