ilze-kjell.reismee.nl

Laatste maand Laos, Cambodja en Thailand

Het is alweer een tijdje geleden, maar gelukkig schrijven we af en toe wat dingen op. Onze laatste bestemming in Laos waren de 4000 Islands, een eilandengroep in de deel van de Mekong waar deze heel breed wordt. De trip hierheen was weer ronduit fantastisch maar niet heus. Het leek in het begin heel goed: dikke slaapbus met maar 5 mensen, dus wij dachten: primaaa! Maar natuurlijk had de chauffeur nog 1 stop…de hele bus werd volgeladen met Chinezen. Wisten jullie dat die heel erg van gekookte eieren houden?? Uit de bus naar nog een bus en vervolgens met zn tachtigen in een klein houten bootje. Maar allemaal zoo de moeite waard: werkelijk prachtig daar! Alles weer heel basic: geen verkeer, houten en rieten huisjes en een hele hoop kippen. Na een tijdje rondlopen een mooi huisje gevonden met uitzicht over de rivier en hangmatjes. Echt heel leuk daar, beetje rondfietsen, rivierdolfijnen bekeken en lekker eten. Het beviel ons daar uitstekend, maar helaas moesten we na 4 dagen alweer weg: geld was op en natuurlijk weer geen ATM! Hadden we op zich kunnen bedenken… Was ook niet zo handig bij het boeken van een busticket naar Cambodja en we hadden ook nog geld nodig bij de grens voor visa, maar na het inwisselen van letterlijk al onze dollars, euros en baht, 20 dollar geleend te hebben van een Nederlands meisje en een korting op de tickets hadden we precies genoeg, jeeh!

Na 4 dagen dus door naar Cambodja, naar de hoofdstad Pnom Penh. Op zich een vieze stad met een hoop zwervers, maar wij hebben ons hier erg vermaakt: leuk eten en drinken langs de rivier, alleen maar western food gehad (we hadden het even helemaal gehad met alle rijst en noodles). Het bezoeken van de killing fields en het genocide museum (uit de tijd van de rode Kmer/ Pol Pot) was erg interresant, indrukwekkend. Wel erg om te zien zijn de vele straatkinderen hier, die je de hele dag armbandjes en gekopieerde boeken proberen aan te smeren. Drie keer raden wat voor souveniertje iedereen krijgt??

Na Pnom Penh door naar Siem Reap, op zich wel een grappig dorpje maar je komt hier natuurlijk voor Angkor Wat: wat ontzettend mooi is dat! Echt indrukwekkend. De eerste dag zijn we met de fiets gegaan, erg leuk, maar ook suuperwarm! De volgende dag dus maar een tuktuk gecharterd en ons de hele dag laten rondkarren, iets relaxter maar nog steeds eigenlijk niet te doen zo heet. De derde dag moest Kjell alleen op pad… Ons op het eerste gezicht mooie luxe hotel had bedbugs en Ilze reageerde hier nogal heftig op: hartstikke ziek en werkelijk onder de rode bulten! Niet aantrekkelijk…

Op naar Bangkok, Ilze er nog steeds uitziend als een kind met de waterpokken, voor ons laatste weekje Azie. Eerst nog even 5 dagen naar een eilandje, Ko Samet, waar we alleen maar gechilld hebben, erg fijn. De laatste paar dagen Bangkok waren ook nog erg leuk: overdag lekker eten en shoppen en daarna naar de rooftopbar waar elke avond live muziek was. Best goed ook, al was het Engels nogal gebrekkig… Maar na 2,5 mnd Azie die voorbij zijn gevolgen tijd voor Australie!