ilze-kjell.reismee.nl

Thailand

Hellooo!

Vijf maart zijn we vanuit Johannesburg via Hongkong naar Bangkok gevlogen. Nogal een lange rit, maar we hadden een heel relaxed vliegtuig, iets van 10 films gekeken, heel veel drankjes en snackjes en een te vrolijke stewardess, best prima allemaal. Wel per ongeluk varkensrijstsoep/prut besteld als ontbijt: smerig! Bangkok is trouwens een leuke stad! Hadden we allebei eigenlijk niet verwacht, dachten dat we het te druk en hectisch zouden vinden maar was juist wel gezellig.

Na 4 dagen hebben we een slaapbus genomen richting het zuiden om even lekker te chilllen op de eilandjes. Eerst naar Ko Tao waar Ilze een duikcursus heeft gedaan en Kjell voornamelijk op het strand heeft gelegen en in de bar te vinden was. Nog een paar dagen zwemmen, snorkelen en het eiland rondrijden op een brommertje en toen met de slaapboot en bus naar een eilandje aan de andere kust: Ko phi phi. Wat een mooi en relaxed eiland is dit! Het eiland is vooral bekend omdat de film The Beach hier is opgenomen. Als je van de boot komt wordt je belaagd door mannetjes die willen dat je in hun hotel verblijft, irritant maar ook best handig, en al snel hadden we een erg relaxed bamboebungalowtje aan het strand gevonden. Met een snorkeltripje zijn we met een longtailboat naar de beste snorkelspotsgevaren en dat was echt prachtig, alsof je in een aquarium zwemt. Aan het eind van de dag naar Maya beach (het bekende strand) en dat was erg mooi, jammer dat je het wel moet delen met anderen. Bij een bepaald gebied zwemmen vlak voor de kust haaien waar je kan snorkelen, erg cool maar ook best eng! (Kjell vond het uiteraard niet eng)

Vanuit Ko phi phi hebben we de boot gepakt naar Railay, een plaatsje aan de kust. Dit was in het begin een leuk tochtje maar op de helft begon het keihard te regenen. De grote boot stopte een stuk voor de kust en het laatste stuk moest per long tail boat. De long tail boat stopte vervolgens ook nog een heel stuk voor de kust, of we rest even nog door de zee wilden lopen. Was op zich prima te doen hoor, het regende alleen nog steeds heel hard en natuurlijk hadden we de raincover net nu niet om onze tas heen, dus al onze spullen waren doorweekt. Gelukkig klaarde het snel op dus alles was binnen no time ook weer droog. Railay is heel mooi, een beetje jungle-achtig met grote begroeide rotsen die uit de zee steken. Ook hier hadden we weer een te leuk bamboehutje met fantastisch uitzicht. Nog een avondje naar naar een reggae-bar-feestje geweest waar alle nummers in gebrekkig engels werden gezongen, wel heel mooi! Toen we terug naar huis liepen is Kjell nog per ongeluk op een pad gestapt haha!

Na een paar dagen Railay was het tijd om naar het noorden van Thailand te gaan, dus hadden we een bus geboekt naar Bangkok. We waren onder de veronderstelling dat dit een rechtstreekse lijn was, maar 12 minibusjes en 100 stops later waren we weer een illusie armer. Vanuit Bangkok zijn we met de slaaptrein naar Chiang Mai gegaan. Chiang Mai is een mooie stad met een oud centrum vol tempels. Hier hebben we een kookcursus gedaan, erg leuk! En alles was nog lekker ook! Nou, bijna alles, Ilze's 'hot&sour soup' was nogal smerig. Zag er ook niet echt uit als op te plaatje. De volgende dag zijn we naar de shooting range gegaan, iets wat vooral Kjell erg graag wilde doen, maar Ilze heeft ook een schot gelost hoor. We waren best goed! Die dag hebben we een 3 daagse trekking door een jungle/bos/natuurgebied geboekt en de volgende dag werden we opgehaald. De eerste dag begon met een wandeling van 3 uur door de jungle naar een olifantenkamp. We dachten allebei dat het een gewoon een beetje relaxed lopen zou zijn, maar het was best zwaar! Eerst een stuk door de rijstvelden, maar daarna alleen maar klimmen en hartstikke warm! Wel super mooi. Gelukkig konden we toen we bij het kamp aankwamen eerst even zwemmen, erg lekker. Na het zwemmen hebben we een ritje op de olifant gemaakt door de jungle en daarna mochten we de olifanten voeren, erg leuk! De rest van de avond hebben we rond het kampvuur gezeten met drankjes en muziek. We hebben aan ZeZe, een Koriaans meisje uit de groep, uitgelegd wat Sinterklaas was, dit was echt te grappig. Ze rolde op de grond van het lachen toen we vertelden over de oude man op een wit paard uit Spanje met z'n 'black servants'. Na een te korte nacht vertokken we vroeg in de ochtend verder bergopwaarts, richting een authentiek bergdorpje. Geen wegen, geen electriciteit en 's nachts echt ijskoud! Vooral de dorpskinderen vonden het allemaal reuze interessant en wilden de hele tijd op schoot en opgepakt worden. Toen we kokosijsjes voor ze hadden gekocht waren we helemaal populair. De laatste dag van de trekking hebben geraft en op een bamboevlot gevaren.

De dag erna was het alweer tijd om Thailand te verlaten, aangezien ons visum nog maar 4 dagen geldig was. In Chiang Mai hadden we een 3 daagse reis naar Luang Prabang in Laos geboekt: eerst met de bus naar de grens en vervolgens 2 dagen met de slowboat over de Mekong naar Luang Prabang...