ilze-kjell.reismee.nl

Out of Africa

Hallo iedereen!!

Inmiddels zitten we al niet meer in Afrika, maar de laatste maand hebben we natuurlijk nog een hoop gedaan! Na Addo zijn we verder gereden naar Hogsback. Dit is het dorpje waar Tolkien is opgegroeid en kennelijk zijn inspiratie voor Lord of the Rings heeft opgedaan, alhoewel dat door bijna elk dorp daar wordt geclaimd, net als dat Nelson Mandela op ongeveer elke school zgn heeft gezeten. Wel erg mooi maar behalve wandelen niet onwijs veel te beleven, dus na 2 dagen op weg naar de Transkei: eigenlijk het enige deel van Zuid-Afrika wat nog echt Afrikaans is, de rest is vrij westers. Vooral Coffee Bay was heel erg leuk, een heel klein dorpje met allemaal ronde hutjes van klei en in de avond sundowners met oesters en drank op de berg met echt prachtig uitzicht over de hele baai. In de avond werden er goede feestjes gegeven en Kjell heeft bijna killerpool gewonnen met als prijs een of andere dagtrip waar we totaal niet op zaten te wachten. Gelukkig heeft Kjell t op t eind nog even verpest en is tweede geworden.

Volgende stop waren de Drakensbergen en Lesotho, wat ons betreft misschien wel het mooiste deel van Zuid-Afrka. Een groot gebergte bedekt met een oneindig groen tapijt. Lesotho, een apart landje, is weer totaal anders dan Zuid-Afrika: geen riolering, geen elektriciteit en geen (verharde) wegen: een pittige omgeving om te leven. We hebben een dorpje bezocht en met de bewoners eigen gebrouwen bier gedronken en zelfgebakken brood gegeten. We moesten wel even slikken toen we zagen wat voor bier we kregen aangeboden: een grote ton vol lauwe drap waar eerst de koeklaag moest worden afgeschept en vervolgens het brouwsel door een zeefje in ons kopje belandde. Smaak was ook eh.. anders. Zuur met stukjes. Met een lachend gezicht opdrinken en zeggen dat t overheerlijk was natuurlijk.

Vervolgens weer naar de oostkust gegaan, naar de wetlands van St Lucia waar we nijlpaarden, krokodillen en veel natuur hebben gezien. Een keer liep een hele grote witte neushoorn met baby echt vlak naast onze auto, het perfecte foto-moment: batterij leeg. Toch jammer. Ook zijn we weer bestolen door een aap. Wederom chips. Dit keer klom hij gewoon de auto in en nam de hele zak mee. Een minuut later zat die aap ons vanuit de boom lachend aan te kijken met een mond propvol chipito's.

Als laatste bestemming voor Johannesburg nog een paar dagen Krugerpark gedaan, heel mooi natuurlijk. Onderweg voor de tweede keer een agent moeten omkopen, dit keer voor speeding. We hadden alleen bijna geen geld meer en zijn er met 100 rand en een pakje peuken vanaf gekomen.

Als allerlaatste stop in Afrika: Johannesburg. Eigenlijk hadden we verwacht dat we deze stad echt verschrikkelijk zouden vinden, maar dat viel ons allebei wel mee, we voelden ons echt totaal niet onveilig. Alhoewel we wel een keer om 3u 's nachts wakker werden omdat er iemand aan het raam zat te rammelen. Toen Ilze een kettingzaag na deed was ie snel gevlogen. Verder nog naar een of andere bierfabriek en natuurlijk het Apartheidsmuseum geweest.

De drie maanden in Afrika zijn echt omgevlogen, was fantastisch! We zitten nu alweer een dikke twee weken in Thailand wat ond heeeel erg goed bevalt, maar daarover binnenkort (?) meer!

Dijkema

Dag Kjell.

Ben benieuwd hoe het met je is.

groet

Carlo