ilze-kjell.reismee.nl

Peru en Ecuador

Na Paaseiland door naar Peru! We kwamen aan in Lima, een stad die ons in eerste instantie niet echt aansprak maar best goed is bevallen. Lekker eten en drinken, dan vinden wij het al snel prima. Het is wel echt een vieze smog-stad, 8u ´s ochtends ziet de lucht er net zo uit als 8u ´s avonds: grijs. Een paar dagen hier is prima, maar toch maar snel weer door.

We hadden een planninkje gemaakt door het zuiden van Peru (iedereen doet hier ongeveer hetzelfde rondje) met als eerste stop Paracas. Op zich best een grappig dorpje maar echt heel klein, je gaat hier vnl heen om de Islas Ballestas te bezoeken. Wel erg mooi, veel vogels, penguins en zeeleeuwen. Next stop was Huacachina, een oasedorpje naast Ica. Het ziet er ook echt uit als een oase, met een meertje met allemaal palmbomen eromheen midden in de woestijn. Hier zijn we gaan sandboarden, fantastisch! Echt heel leuk, gaat hard! Hierna door naar Nazca om de Nazca lines te bewonderen, tekeningen in het zand gemaakt door de plaatselijke indianen tussen 200 voor en 600 na Chr. Omdat deze zo groot zijn kun je ze eigenlijk alleen echt goed zien vanuit een klein vliegtuigje. Heel erg leuk, maar het is een redelijk wild tripje en nogal misselijkmakend, na 10min zat meer dan de helft van het vliegtuigje te kotsen! Wij uiteraard niet.

Nazca zelf is verder niets, dus na 1 dag snel door naar Arequipa. Leuke beetje studentenstad in het zuiden van Peru. Hier hebben we een 2daagse trekking gedaan door de Colca Cañon. Heel mooi en condors gezien, maar zwaaaaar! Na de eerste dag 8u gelopen te hebben hadden we zo´n last van onze voeten dat we toen we hoorden dat je de 2e dag ook per paard kon doen we heel snel ja zeiden!

Onze volgende stop: Puno, om het Titicacameer te bekijken. Helaas voor ons ligt dit meer op 3200m hoogte, hier konden wij niet zo goed tegen... Of het kwam door de 5000m hoge berg die we de dag ervoor bezocht hadden, dat kan ook, we hebben iig 2 dagen ziek zwak en misselijk op de hotelkamer doorgebracht van de hoogteziekte en hebben het meer alleen vanuit de bus gezien. Snel weg hier!

Van Puno naar Cuzco, om vanuit daar naar Machu Pichu te gaan. Cuzco zelf is erg leuk, mooie oude stad, maar wel heeel erg druk. Machu Pichu was fantastisch, wat mooi! Echt indrukwekkend. Staat wel in het rijtje van mooiste dingen die we gezien hebben.

Vervolgens hadden we met Frank Arnoud Reuver afgesproken in Ecuador. Door onze nogal beperkte geografische kennis kwamen we er wat laat achter dat dit eigenlijk totaal niet handig was. Quito, waar Frank aankwam, lag nog hartstikke ver weg! Even schrikken toen we dat op de kaart zagen.. Maaaaar, na een schitterende reis van ruim 36 u, oa een vliegritje, 1 u in overvolle local-bus en 26u in een bus met een schreeuwend stinkend kind (echt verschrikkelijk), ontmoetten we Frank In Guayaquil. Voor Frank ook niet echt handig, die had een stop-over in guayaguil en moest vervolgens van Quito weer terug naar Guayaquil. Overigens waarschijnlijk de lelijkste stad in heel Ecuador, waar we te lang van hebben mogen genieten omdat de tas van Frank er niet was.

Na 2 dagen wachten (mañana mañana) zijn we zonder tas naar Puerto Lopez gegaan, je moet toch een keer beginnen. Voor de kust ligt hier Isla de la Plata, ook wel Poor Man´s Galapagos genoemd. Een aantal dieren van de Galapagos komt hier ook voor, waaronder de blue footed boobie: een vogel met knalblauwe poten, alsof ´ie in de verf is gestapt. Maar het meest spectaculair was eigenlijk de boottrip heen en terug naar het eiland: walvissen! De een na de ander, continu uit het water springend en heel dichtbij, echt prachtig! We hadden ze dit jaar al vaker gespot maar nog nooit zo mooie show als dit.

Frank had nog steeds zn tas niet, dus naar Quito om ´em dan maar zelf op te halen. Hij was nu echter in Guayaquil, nogal balen maar de volgende dag was´ie er, joehoe! Op naar Baños, een plaatsje 3u rijden ten zuiden van Quito. Frank en Kjell hebben hier gemountainbiked, geraft en gedronken met de plaatselijke mariniers. ´s Avonds zijn we naar de warmwaterbronnen gegaan, zwembaden verwarmd door de omliggende vulkanen. Het leek wel een Grieks badhuis, waar alle locals na hun werkdag komen om te relaxen en te socializen.

In Baños hadden we een 4dgs jungletrip geboekt naar de Amazone. Eerst met de bus naar Lago Agrio, deze zou eigenlijk 10u duren, op zich ook al lang genoeg, maar duurde uiteindelijk een mooie 14u! Er had een landslide plaatsgevonden en de weg was gebariccadeerd met modder en rots, wat door 40 man met 3 schepjes werd schoongemaakt. Schoot voor geen meter op, maar na een paar uur kwam een bulldozer de boel opruimen. Vanuit Lago Agrio nog 2,5u rijden waarna de weg ophield. Vanaf hier konden we alleen nog maar verder per bootje, diep de Amazone in naar onze lodge. Lodge klinkt fancy, was t niet, t was extreem basic. De Amazone was heel mooi. Dieren spotten was moeilijk maar na 4 dagen konden we de volgende dieren noteren: rivierdolfijnen, ara´s, apen, ogen van een kaaiman, spinnen en een hoop vogels. Een van de leukste dingen van de trip was Piranha´s vissen. In een houten kano gewapend met hengels en een bakje vlees t meer op en vangen maar! Na echt 5 sec heb je al beet, het water daar zit helemaal vol met die dingen. Van het voelen happen aan je aas naar het daadwerkelijk binnenhalen bleek nog een hele opgave. Frank had bij z´n eerste poging direct succes! Dit bleek echter beginnersgeluk en geen talent, want hij heeft er de rest van de dagen niks meer van gebakken. Ilze hanteerde een hele andere techniek: 2 maal een pirahna via het oog (auw) binnengehaald. Kjell kon er geen zak van en heeft kilo´s vlees aan de piranha´s gevoerd, hetgeen schappelijk is. Uiteindelijk had Kjell toch de beste catch van iedereen, de grootste piranha die we ´s avonds hebben opgegeten. Verassend lekker die gasten...

Van de jungle terug naar de hoodstad want Frank z´n tijd zat er bijna op. Nog twee dagen eten drinken en de kroeg in. Wij vervolgen onze reis naar het zuiden om vervolgens in Lima weer uit te komen. Nog een week of 3 en dan weer naar NL.

rik en grietje

mooi verhaal.
zijn jullie rond 25 oktober terug

Nicole Reuver

Frank en (beginners)geluk, hoe herkenbaar!
Mooie laatste weken nog,

Groetjes Nicole